نشانه شناسی هنر قاجار در خانه های شیراز (در هنر کاشی نگاری)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده لادن سلاحی
- استاد راهنما عفت السادات افضل طوسی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چنان که از عنوان رساله حاضر بر می آید، کاشی نگاره ها و تصاویر موجود در کاشی کاری خانه های دوره ی قاجار شهر شیراز به لحاظ نظام نشانه ای تصویری با ادراک زیبایی شناسانه بررسی شده است. در این رساله کاشی ها از نظر ماهوی- تکنیک و شیوه های ساخت و اجرای نقوش و نحوه ی رنگ آمیزی- و از نظر کاربری و پیوندی که با ادبیات (نظام نشانه ای کلامی) دارد در حوزه ی هنر عصر قاجار مورد بحث قرار گرفته است. بسترهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که تعیین کننده ی ویژگی های نقوش آراینده ی ابنیه ی دوره ی قاجار از جمله دیواره نگاره ها و کاشی نگاره ها می باشد و نیز ویژگی های شاخص نقاشی قاجار- که خود از عوامل عمده ی تعیین گر خصوصیات تصویری تزیینات بناهاست- عنوان شده و سپس نقوش موجود در کاشی کاری ها به لحاظ موضوعی طبقه بندی شده است. تعاریف اصلی نشانه شناسی و زیبایی شناسی که شاکله بدنه ی اصلی رساله می باشد ارائه شده، سپس رویکردی نشانه شناسانه و زیباشناسانه به نقاشی، شمایل نگاری و کاشی نگاری دوره ی قاجار که بیان تصویری خاص فرهنگ و هنر این دوره را تشکیل داده اند، به وسیله ی تحلیل شکل و قالب، فرم و کادر، موضوع و محتوا، ساختار و ترکیب بندی و رنگ، در تزیین ، تبیین شده است. پس از آن به خوانش کاشی نگاره ها در خانه های قاجاری شیراز به صورت موردی و بررسی و تحلیل و تفسیر نقوش و آرایه ها، پرداخته شده است. یعنی نقشمایه ها از دیدگاه ساختار و ترکیب بندی، رنگ بندی ها و عناصر تزیین گر و همچنین از منظر محتوا و موضوع تحلیل شده اند.
منابع مشابه
بازیابی لایه های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی های دوره قاجار)
مساله هویت در هنر ، به عوامل گوناگونی چون اعتقادات و اندیشه های مذهبی ، جهان بینی ، روابط اجتماعی و سیاسی ، پیشینه و قدمت تاریخی و مواردی از این دست بستگی دارد . همچنین هویت موجود در اثر هنری ، هویتی تک بُعدی نیست بلکه دارای وجوه و لایه های مختلفی است که هر وجه از آن به عوامل متفاوتی باز می گردد . لذا هر اثر هنری می تواند دارای تعداد لایه های هویتی باشد که یک یا چند لایه در سطوحی پنهان از مخاط...
متن کاملتاریخِ سبک شناسی در تاریخ نگاری هنر مغربزمین
سبک را به طور عام میتوان الگوها یا صفات بارز چیز یا مجموعهای از اشیاء دانست. مزیت سبک بر دیگر روشهای طبقهبندی تاریخ هنر در این است که به وسیله آن میتوان با حداقل مدارک بیشترین آگاهی را از وضع هنر در دورهای خاص کسب کرد. اگرچه کاربرد واژه سبک در تاریخ ادبیات مغرب زمین به دوران باستان میرسد کاربرد آن در مطالعه تاریخ هنر از قرن هجدهم رایج شد. اول بار وینکلمان از سبک برای شناخت هنر و تمدن...
متن کاملشمایل حضرت محمد(ص)در کاشی نگاره های خانه های شیراز
کاشیکاری یکی از شیوه های نقش پردازی آرمان گرایانه در تزیینات معماری سنتی ایران است. در دوره قاجار، نقشینه کردن دیوار ابنیه عمومی وخصوصی با شمایل و مضامین مذهبی جلوه ای نوین یافت. کاشی نگاران قاجار در نقش پردازی ، کتب ادبی، تاریخی و مذهبی ، سنت های کهن نگارگری و اسلوب های غربی را منبع الهام قرار داده اند. سردر ورودی ها،و دیوار اندرونی و بیرونی ابنیه مذهبی و اماکن عمومی و خصوصی را متناسب با کار...
متن کاملچهره نگاری در هنر نقاشی
این مقاله ضمن توجه به تعریف «پرتره» و تناسب آن با چهرهنگاری و اصطلاحات مشابه در نقاشی ایرانی، به ویژگیهای چهرهنگاری و عوامل مؤثر در چهرهسازی مانند شبیهسازی، شخصیتپردازی، شرایط چهرهسازی و تکنیک پرداخته و توضیحاتی درباره هر یک داده است. همچنین انواع کلی تقسیمبندی در چهرهنگاری مانند خودنگاری، چهرهنگاری با فضاسازی و چهرهنگاری گروهی را با توجه به عوامل مهم و تأثیرگذار در چهرهنگاری توضیح...
متن کاملتجلی باور های مذهبی ومناسک دینی مسلمانان در هنر عثمانی ( مطالعه موردی : تصاویر خانه خدا در کاشی کاری ها )
اهمیت مناسک حج(1) و بیت الله الحرام در دوره عثمانی چنان است که این دولت همزمان با حکومت ممالیک، نظارت بر حرمین را عهدهدار بوده و خدماتی چند به آنها ارائه میداد، اما پس از برافتادن این دولت توسط سلطان سلیم عثمانی (در سال923 هـ .ق)، حرمین زیر نظارت مستقیم آنان قرار گرفت. عواملی از قبیل؛ ارسال هدایای نقدی و غیرنقدی سلاطین و درباریان عثمانی برای اهالی حرمین،گستردگی تشریفات و تعددکارگزاران ...
متن کاملچهره نگاری در هنر نقاشی
این مقاله ضمن توجه به تعریف «پرتره» و تناسب آن با چهره نگاری و اصطلاحات مشابه در نقاشی ایرانی، به ویژگی های چهره نگاری و عوامل مؤثر در چهره سازی مانند شبیه سازی، شخصیت پردازی، شرایط چهره سازی و تکنیک پرداخته و توضیحاتی درباره هر یک داده است. همچنین انواع کلی تقسیم بندی در چهره نگاری مانند خودنگاری، چهره نگاری با فضاسازی و چهره نگاری گروهی را با توجه به عوامل مهم و تأثیرگذار در چهره نگاری توضیح ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023